Byggarsplit – bu eller bä?

Att splitta upp träningen, och arbeta med en muskelgrupp i taget, är ett klassiskt träningsupplägg i byggarkretsar. En s.k. byggarsplit innebär för det mesta att man jobbar med en grupp per veckodag. Är det här det bästa sättet att träna?

Kroppsbyggare har länge arbetat med en muskelgrupp i taget, och tränat varje grupp en dag i veckan. En klassisk byggarsplit kan se ut på följande sätt:

  • Dag 1: vader och ben
  • Dag 2: bröst och triceps
  • Dag 3: aktiv vila
  • Dag 4: axlar och mage
  • Dag 5: rygg och biceps
  • Dag 6: Aktiv vila
  • Dag 7: Vilodag

Bodybuilder gör bicepscurlDet här upplägget är hämtat från Iron Man Magazine, och man kan läsa mer om det här. För att klara av att följa den här typen av program bör man ha tränat ett tag, och man får vara beredd på en del träningsvärk när man tränar muskeln en gång i veckan. Många tycker dock att det är ett upplägg som passar dem bra.

Men har de rätt? På Tyngre kan vi läsa om en metastudie som har publicerats nyligen, och som visar att det är bättre att träna en muskel flera gånger i veckan. Två gånger är enligt denna metastudie bättre än en gång.

Om du redan kör byggarsplit, och tycker att det fungerar bra, så rekommenderar vi att du fortsätter. Men om du är ganska ny på styrketräning, och funderar på vad du ska välja, så finns det bättre program. Det är åtminstone vår slutsats.